جغد بندری
جغد بندری

جغد بندری

من مجید جمشیدی مدیر وبلاگ جغد بندری

من مجید جمشیدی مدیر وبلاگ  جغد بندری هستم. به دلایلی خیلی به  اینجا سر نمی زنم و به همین خاطر آدرس ایمیلم میذارم تا  دوستانی که سئوالی در مورد مطالب وبلاگ داشتند بتوانند از این طریق با هم ارتباط داشته باشیم. 


majid.jamshidi30@gmail.com









اثر مجید سرنی زاده برگزیده جشنواره داستان شد


اثر مجید سرنی زاده، پژوهشگر، نویسنده و کارگردان تئاتر هرمزگان برگزیده جشنواره منطقه‌ای داستان کوتاه مکران شد.

 نخستین جشنواره منطقه‌ای داستان مکران با حضور داستان نویسان برگزیده کشور به مدت دو روز در شهر بندری سیریک در شرق استان هرمزگان برگزارشده بود که با معرفی آثار برگزیده به کار خود پایان داد.


مجتبی شول افشار از سیرجان نفر اول، مجید سرنی زاده از بندرعباس دوم و علیرضا دوراندیش از منوجان به‌عنوان نفر سوم انتخاب شدند.


در این جشنواره علی آموخته نژاد با داستان "سه پری درون ما "، پگاه نجفی خواه "رؤیایی در غرب "، هانیه هادی نژاد "سکوت نشانه شخصیت شماست "، ناصر صبحی "محاکمه "، مهدیه سروری "آن دیگری "، فاطمه بصیری "کاش هرسال محرم بود دایی "، فاطمه قدرتی "دو هزارپا "، زهرا صامتی "به سلیقه من "، سعید ناتمی "آگهی استخدام "، صدیقه صادقی "هزار توی دل "، مجتبی شول افشار "شب‌مانده، جزیره هرمز "، مجید سرنی زاده "سارا "، علیرضا دوراندیش "بهترین اروند " به‌عنوان برگزیده از میان ۱۲۰ اثر ارسالی به نخستین جشنواره مکران حضور داشتند.


آرش آذر پناه، منصور علی مرادی، احمد اکبرپور (هیئت‌داوران)، علی ماهیگیر (ناظر کمیته داوران) و ابوتراب خسروی به‌عنوان مهمان ویژه نخستین جشنواره داستان کوتاه مکران بودند.

مصوبه جدایی بخش هایی از هرمزگان و الحاق آن به فارس باید متوقف شود

نماینده مردم بندرعباس در مجلس گفت: مصوبه جدایی ۵ روستای هرمزگان و الحاق آن به فارس باید برای همیشه متوقف شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از هرمزگان، در پی انتشار اخباری مبنی بر قطعی شدن مصوبه جدایی مناطقی از غرب هرمزگان و اتصال آن به شهرستان لامرد استان فارس جمعی از شهروندان بندرعباسی متشکل از فعالان مدنی و فرهنگی با احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس در مجلس دیدار کردند.

در این دیدار پس از ابراز نگرانی و مخالفت مردم استان با این مساله فعالان اجتماعی هرمزگان خواهان رسیدگی و پیگیری این موضوع از سوی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی شدند.

احمد مرادی در این دیدار ضمن رد تمام شایعات در این زمینه و سپاس از حس همدلی مردم، بیان داشت: مصوبه جدایی ۵ روستای هرمزگان و الحاق آن به فارس باید برای همیشه متوقف شود و این دغدغه ذهنی مردم به یک باره حل شود.

نماینده مردم بندرعباس اضافه کرد: اصولا مصوبه جدایی ۵ روستای هرمزگان  از همان ابتدا طرحی غیر کارشناسی و اشتباه بود و حالا هم باید برای همیشه متوقف شود.

فرماندار سابق بندرعباس افزود: بنده در دوران خدمتم در فرمانداری نیز بارها اعتراض خود را به این مصوبه غیر عقلانی اعلام کرده ام و معتقدم این اعتراضات باید در سطوح مختلف تا حصول نتیجه  در هر جایگاهی که هستیم ادامه داشته باشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: هرمزگان از امن ترین مناطق ایران است ولی این قبیل تصمیمات غیر منطقی ذهن مردم استان  را مشوش و فضای جامعه را ملتهب و بحرانی کرده است.

وی تصریح کرد: در این دوره خاص و بحرانی که مردم پارسیان (گاوبندی) بیش از هر فصلی دیگر به نماینده نیاز دارند کرسی نمایندگی غرب استان خالی مانده است و این وظیفه همه نمایندگان استان است تا از حقوق مردم غرب استان دفاع کنند و صدای اعتراضشان را به گوش مسئولان برسانند.

مرادی با اشاره به اعتراضات گسترده مردم هرمزگان در سال های اخیر گفت: نباید با این گونه تصمیمات نابجا احساسات مردم را جریحه دار کرد و جامعه را به سمت بی اعتمادی به مسئولان سوق داد.

وی خاطر نشان کرد: من با رای مردم که نشانه اعتمادشان به من است به مجلس راه یافته ام و در این چهار سال تمام تلاشم را می کنم تا حقی از  مردم ضایع نشود و ذره ای از این خاک جابه جا نشود.

مرادی گفت: استان هرمزگان توان بهره برداری از تمام منابع خود را دارد و این مسئله تلنگری شد تا از هیچ وجبی از آن غفلت نشود.


هفته نامه هرمزگان فردا چاپ شد

هفته نامه هرمزگان فردا با رویکرد فرهنگی  -  اجتماعی با مدیر مسئولی راحیل احمدی پور به چاپ رسید.

کتابخانه‌ی شهدای بندرعباس فرهنگسرای رسانه شد

اوایل سال 91 بود که بحث تخریب کتابخانه قدیمی شهدای بندرعباس داغ شد. این موضوع به محض مطرح شدن موافقان و مخالفانی  داشت که هر کدام برای محقق شدن خواسته‌شان تلاش  فراوانی کردند تا سرانجام مخالفان که  گروهی از هنرمندان و گروهی از اعضای با سابقه‌ی کتابخانه بودند، با فعالیت‌های موثری که آن روزها داشتند مانع تخریب  کتابخانه شدند. 

پس از تعطیلی چند ساله دو روز پیش با حضور مسئولان استان این مکان به عنوان فرهنگسرای رسانه افتتاح شد. 

فرهنگسرای رسانه چیست؟!

 قرار است در این مکان چه فعالیت‌هایی انجام شود؟!

چقدر به چنین فضایی در شهر بندرعباس نیاز است؟

متولی این فرهنگسرا چه سازمان یا اداره ای است؟!


این سئوال‌هایی است که بعد از افتتاح فرهنگسرای رسانه ذهنم را مشغول کرده...

مطالب مرتبط: 

کتابخانه بندرعباس (شهداء) و تدبیر و امید...



مهدی عطایی دریایی رئیس دانشگاه فرهنگ و هنر بندرعباس شد

با صدور حکمی از سوی حمید شاه آبادی مشاور وزیر و سرپرست موسسه آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر، مهدی عطایی دریایی به سمت سرپرست مرکز آموزش عالی علمی – کاربردی فرهنگ و هنر هرمزگان منصوب شد.


مهدی عطایی دریایی نویسنده و کارگردان با سابقه تئاتر و سینما، سال‌هاست که در عرصه آموزش رشته های مختلف هنری فعالیت دارد. 

وی کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر است و از آثار شاخص وی می‌شود به نمایش "زینب"، "قاسم"، "پنالو" و ...اشاره کرد. 

 


پی نوشت: عکس مربوط به اتودهای عکسی در نمایش "خانواده وینگفیلد" به کارگردانی مجید جمشیدی است که آبان سال 90 در بندرعباس به روی صحنه رفت. 
عکس: مجید جمشیدی

[ +] در همین باره  

مصاحبه جالب محمدرضا خاتمی به مناسبت روز پزشک

محمد‌رضا خاتمی، پیش از آنکه به عنوان پزشکی حاذق و پژوهشگر عرصه پزشکی شناخته شده باشد، به پیشینه سیاسی‌اش معروف است. بی‌شک او را به عنوان دبیرکل جبهه مشارکت، عضو هیات رئیسه و نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره ششم و همینطور به عنوان برادر رئیس جمهوری اسبق به یاد می‌آورند اما برای مصاحبه به مناسبت روز پزشک به نظر می‌رسد گزینه مناسبی است.


بخشی از مصاحبه محمدرضا خاتمی با خبرگزاری آنا


از دوره بعد از انقلاب تاکنون سیاست کدام وزیر بهداشت توانسته تا حدودی برطرف کننده این مساله باشد؟

- متاسفانه در نظام ما یا نظام‌های جهان سومی این مشکل وجود دارد. اصولا امور خدمات مورد توجه نیست و این موضوع ارتباطی به این ندارد که وزیر چه کسی باشد. وزیر بهداشت، آموزش و پرورش و وزیر علوم جزو مستضعفین کابینه هستند. کابینه دست کسانی است که دیدگاه اقتصادی دارند و برای آنها تولید ثروت مهم است، بنابراین توجه بر اقداماتی است که موجب کاهش تورم و افزایش ثروت باشد، بنابراین در این میان قشر آسیب‌پذیر تا زمانی که به رشد اقتصادی خوبی دست پیدا کنیم دچار‌ آسیب می‌شود. این دیدگاه در نظام وجود ندارد که چگونه آسیب‌ها را پوشش دهیم، بنابراین ارتباطی به این ندارد که وزیر چه کسی باشد.

مشکلات بهداشت و درمان از گذشته همین بوده و هست. برخی از وزرا با مشکلات برخورد کردند، عده‌ای امتیاز دادند و برخی هم کنار آمدند بنابراین مشکلات ادامه دارد. بنده معتقد هستم این دیدگاه کلان در دولتمردان ما باید اصلاح شود که پرداختن به سلامت هزینه کردن نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است.


عمده مشکلات ما ناشی از چه چیزی می‌تواند باشد؟

- بخش عمده مشکلات کشور ما ناشی از بی‌توجهی به قانون اساسی است. قانون اساسی بهداشت، آموزش و امنیت را جزو وظایف دولت قرار داده است. به عقیده بنده دولت نباید به فکر گرداندن بنگاه‌های اقتصادی باشد بلکه باید اصول این کار را تعیین و بر عهده ملت بگذارد. دولت ما شاید به دلیل میراثی که از گذشته برایش باقی مانده به کارفرمایانی تبدیل شده‌اند که در نقش نیروهای عملیاتی درآمده‌اند. وزارتخانه‌های ما باید وزارتخانه ستادی برنامه ریز هدایتگر باشند اما وزاتخانه‌های ما ستادهای عملیاتی هستند که تغییر این موضوع نیازمند تغییر نگرش‌ها است که لازمه این موضوع در آن است که دولت در ابتدا بداند سرمایه‌گذاری در حوزه بهداشت، هزینه نیست و دوم اینکه دولت باید به وظیفه اصلی خود و به آنچه قانون اساسی تعیین کرده است، عمل کند و کارهای اجرایی و اقتصادی نکند و به وظیفه حاکمیتی خود برسد.


مردم برخلاف گذشته نسبت به جامعه پزشکی بی‌اعتماد شده‌اند. از نظر شما ریشه این مساله ناشی از عملکرد پزشکان است و یا مردم دچار اشتباه شده‌اند؟

- یکی از ایرادهای عمده جامعه پزشکی این است که 90 درصد پزشکان ما زمان کافی برای بیمار نمی‌گذارند که عوامل مختلفی در این مساله تاثیرگذار است. مهم‌ترین این عوامل آموزش پزشکی است. آموزش پزشکی در کشور ما رهاست. یک زمانی گفتند ما پزشک کم داریم برای همین به صورت فله‌ای دانشجو پذیرفته شد. نتیجه آن شد که در یک اتاق، ده‌ها پزشک همراه با یک استاد بر بالین بیمار حضو پیدا می‌کردند. به نظر می‌رسد آموزش علمی ما ارزشی ندارد. برای مثال در همین بیمارستان، درآمد پزشکی که وقت خود را صرف آموزش کرده یک دهم پزشکی است که فقط دارو تجویز می‌کند.


منبع: آنا



جشنواره بیست و هفتم تئاتر هرمزگان

بیست و هفتمین  جشنواره تئاتر استان هرمزگان را می توان پربارترین جشنواره  چند سال اخیر دانست. شاید با خود بگویید چطور می شود جشنواره که هنوز برگزار نشده را اینگونه قضاوت کرد؛  من برای نظر خودم دلایلی دارم که آن ها را با شما در میان می گذارم...

یک: سال هاست که  گروه های منسجم  که دارای ساختار قوی  در  تئاتر هرمزگان هستند به طور همزمان و در یک سال   برای  حضور درجشنواره  تئاتر استان اقدام نمی کنند. (دلایل مختلفی هم برای این کار دارند که جا دارد مورد بررسی قرار بگیرد.)

دو:  چند سالی بود به دلیل  هیئتی برگزار کردن  جشنواره تئاتر فجر، گروه های شهرستانی آثار خود را به صورت مستقیم به جشنواره ارسال می کردند  و شانس خود را برای حضور در معتبرترین  فستیوال نمایش در کشور امتحان می کردند و حاضر نبودند در جشنواره بی رونق تئاتر استان حاضر باشد که در این میان بودند گروه های با تجربه  با افراد تحصیلکرده که به جشنواره تئاتر استان به عنوان یک زیر ساخت راه گشا نگاه می کردند و آثار خود را  از این طریق ارائه می دادند. 

سه:  امسال به دلیل حضور اغلب گروه های با تجربه در کنار افراد تحصیلکرده  حس و حال جشنواره با دوره های گذشته اش فرق دارد. حضور گروه های همچون  "گل گل"به سرپرستی رضا بهنامی (کارشناس ارشد تئاتر) ،  "تیگار"  مهران محمودزاده دهبارزی (کارشناس ارشد تئاتر)،  "آینه" علیرضا داوری (کارشناس تئاتر)،‌ "ققنوس تئاتر" امین سالاری (کارشناس تئاتر)، "قاصدک" مصیب داوری  (کارشناس تئاتر)،  "گردون "  رضا جوشعار، "تارس" یاسین بهرامی،  "انگاره" علی رحیمی، "تئاتریکال" عیسی صادقی  و سید ذبیح موسوی ، "ابوذر میناب" ایوب رحیمی و جعفر قاسمی  و ...

چهار:  برگزاری  جشنواره امسال بر عهده ی اهالی تئاتر و انجمن  هنرهای نمایشی استان است  که این موضوع می تواند باعث ارتقای سطح کیفی جشنواره و همچنین موجب تقویت   توانمندی  و وحدت  گروه های تئاتر هرمزگان  شود. 

پنج: دبیرخانه جشنواره فجر در مورد اجراهای عمومی تئاترها سختگیرانه  برخورد می کند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید امسال را سال "تئاتر" نامگذاری کرده است ، شاید به این زودی  دوباره چنین فرصتی فراهم نشود و ...

شش:  نظر شما چیست؟!